Dynia z pomidorami, fasolą i cebulą


 

A oto letnio-jesienny przepis na potrawę z dyni. Jest to danie przede wszystkim smaczne, w którym smaki poszczególnych składników doskonale współgrają ze sobą, poza tym – wegetariańskie (w wersji bez smalcu), zawierające białko roślinne, które występuje w znaczących ilościach w fasoli i nasionach. Potrawa zawiera też sporo naturalnego tłuszczu, który zapewnia dobre przyswajanie składników odżywczych pochodzących z warzyw i dodatków oraz stabilność w gospodarce cukrowej organizmu podczas trawienia. Dobry, naturalny tłuszcz ponadto nadaje potrawie przepyszny smak i sprawia, że po posiłku dziecko jest długo syte i pełne energii. Taka potrawa to idealne śniadanie przed wyjściem do szkoły, oczywiście pod warunkiem że zasmakuje dziecku.

Zioła suszone, zielenina (latem – świeże zioła, a zimą kiełki wyhodowane na parapecie), przyprawy oraz nasiona czy pestki to stały dodatek do większości naszych potraw, zarówno zimnych, jak i ciepłych. Zioła suszone, najczęściej w postaci zmielonej, dodajemy rotacyjnie, naprzemiennie. Dla przykładu są to: krwawnik, korzeń omanu, szałwia, skrzyp polny, kwiat nawłoci, kurki (grzyby fantazyjnie wplecione między zioła…), koper, rozmaryn, kwiat bzu, pokrzywa. Dodajemy je w małych ilościach, a w przypadku ziół szczególnie wyrazistych, takich jak oman czy koper, wręcz symbolicznych. Tak samo postępujemy w przypadku nasion i pestek, dodajemy je w różnych ilościach, w zależności od ich właściwości i smaku oraz rodzaju potrawy. Na przykład zmielone pestki moreli mierzymy na szczypty, zmielony ostropest – na łyżeczki, a całe pestki dyni czy słonecznika – na łyżki, a nawet szklanki (w daniach wegetariańskich). Zioła, kiełki, nasiona i przyprawy to nasze naturalne suplementy diety.

Namoczenie fasoli do lekkiej fermentacji, dodanie rozmaitych przypraw i ziół oraz zmiksowanie potrawy ułatwia jej trawienie; takie przygotowanie dania na bazie roślin strączkowych zapobiega wzdęciom i sprawia, że substancje odżywcze są bardziej dostępne dla organizmu, są lepiej wykorzystane, innymi słowy – posiłek jest bardziej odżywczy.

 

Składniki

  • dynia – 1 kg
  • pomidory – 1 kg
  • cebula – ½ kg
  • czosnek – 3 ząbki
  • fasola jasiek – namoczona, podfermentowana lub młoda, miękka (w sezonie) – ½ kg
  • smalec lub masło klarowane – 5 kopiastych łyżek (lub więcej, według gustu)
  • sól kamienna – 1–2 łyżeczki
  • kurkuma – 1 łyżeczka
  • papryczka chili – w minimalnej ilości (ze względu na dzieci)
  • kminek – 1 łyżeczka
  • czarnuszka – 1 łyżeczka
  • imbir mielony – 1 łyżeczka
  • zioła suszone – 1 łyżeczka
  • nasiona dyni lub słonecznika – 1 szklanka
  • masło nieklarowane, surowe – jako dodatek do dania na talerzu (opcjonalnie, w zależności od tego, jaki tłuszcz zastosowaliśmy w gotowaniu; jeśli smalec, to masła już nie dodajemy) – 1 łyżka na porcję
  • świeże zioła lub kiełki – do posypania potrawy na talerzu

 

Wykonanie

  1. Fasolę gotujemy do miękkości.
  2. Masło klarowane lub smalec topimy w dużym garnku.
  3. W międzyczasie cebulę kroimy w grubą kostkę. Następnie szklimy ją na stopionym tłuszczu.
  4. Dynię obieramy ze skórki, usuwamy nasiona, miąższ kroimy w kostkę o krawędzi około 2 cm.
  5. Pomidory wraz z czosnkiem i ostrą papryczką miksujemy w blenderze na mus.
  6. Do zeszklonej cebuli dodajemy dynię, pomidory i ugotowaną fasolę, całość mieszamy.
  7. Dodajemy przyprawy, zioła suszone i pestki, co chwilę mieszając.
  8. Potrawę doprowadzamy do lekkiego wrzenia na dużym ogniu, po czym zmniejszamy gaz do tzw. pykania na pół godziny.
  9. Wyłączamy gaz i pozostawiamy warzywa jeszcze na jakiś czas pod przykryciem, aby „doszły”.
  10. W wersji dla młodszych dzieci potrawę miksujemy w blenderze na mus.
  11. Podajemy na talerzach jako samodzielne danie, z dodatkiem zieleniny i ewentualnie surowego masła.

 

Potrawę można nieco rozcieńczyć wodą. Jest to szczególnie wskazane przy jej podgrzewaniu.

 

 

Książka „Zdrowe Dzieci”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.